Het leuke aan het werken bij een aannemer met een eigen ontwerpafdeling is dat jouw ontwerp ook gebouwd wordt.
Een senior constructeur aan het woord
Wat herinner jij je nog van jouw eerste dag bij Van Hattum en Blankevoort?
Mijn carrière binnen VolkerWessels ben ik begonnen bij VolkerInfra, waar ik eerst ca. een half jaar ben ingehuurd. In die periode heb ik de werksfeer goed kunnen proeven en deze beviel mij zo goed dat ik ben overgestapt. Wat mij vooral opviel is de integrale aanpak van de projecten. De afdelingen ontwerp, werkvoorbereiding en realisatie gaan geheel samen aan de slag met een project. Dat sprak mij enorm aan, want ik ben een praktisch ingestelde constructeur en wil ook graag zien dat mijn ontwerpen gebouwd gaan worden.
Wat houdt jouw functie in?
Inmiddels is VolkerInfra opgegaan in Van Hattum en Blankevoort. Binnen Van Hattum en Blankevoort werk ik als hoofdontwerper binnen de business unit Integrale Projecten. Als constructeur ben ik onderdeel van het ontwerpteam welke ontwerpen maakt voor verschillende civiele kunstwerken. Binnen het ontwerpteam zorg ik ervoor dat het ontwerp constructief veilig is. Daarbij werk ik samen met o.a. werkvoorbereiding en uitvoering om ervoor te zorgen dat het ontwerp ook maakbaar is.
Ik word ingezet op allerlei fases van een project, dat kan van de tender- t/m de realisatiefase zijn. In de tenderfase is het daadwerkelijk rekenen aan de constructies vaak nog beperkt. Dat wordt steeds intensiever richting het definitief ontwerp en uitvoeringsontwerp. Zodra de tekeningen gecontroleerd zijn en we het kunstwerk daadwerkelijk gaan bouwen, is er nog steeds een rol weggelegd voor de constructeur. Indien er begeleiding vanuit uitvoering gewenst is, word ik als site engineer ingezet. Dan bedenk ik dan samen met het uitvoeringsteam oplossingen.
Wat is er zo leuk aan jouw baan?
Het leuke aan het werken bij een aannemer met een eigen ontwerpafdeling is het feit dat jouw ontwerp ook daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Daarnaast vind ik het integraal samenwerken met werkvoorbereiding en uitvoering geweldig. We zijn met z’n allen verantwoordelijk voor het uiteindelijke ontwerp. Zo kunnen we gezamenlijk de meest uitdagende projecten aan.
Welk project of gebeurtenis bij Van Hattum en Blankevoort is jou tot nu toe het meest bijgebleven?
Hoogtepunt van zo’n uitdagend project is toch wel de reizigerstunnel van het project EdesPoort. Deze tunnel was technisch een echte uitdaging en dat hing samen met de gekozen uitvoeringsmethode. Er is namelijk voor gekozen om de gehele tunnel in één keer in te schuiven tijdens een treinvrije periode. Een kolossaal object met een gewicht van 8.000 ton! Ik ben er enorm trots op dat ik als constructeur verantwoordelijk was voor deze tunnel tijdens het ontwerp en als site engineer tijdens de realisatie en het inschuiven.
Welke ambities heb je?
In mijn huidige rol als hoofdontwerper begeleid ik zo nu en dan jonge constructeurs op de projecten, dat vind ik erg leuk om te doen en het bijkomend voordeel is dat je er zelf ook scherp door blijft. Waar ik momenteel zelf de berekeningen maak en aan het ontwerpen ben, wil ik in de toekomst een meer adviserende en toetsende rol krijgen als hoofdconstructeur of specialist.
Bij Van Hattum en Blankevoort zijn er voor de werknemers enorm veel kansen om door te groeien, daar staat de hele organisatie voor open. Ook als je nog niet helemaal zeker bent van de richting die je op wilt, kun je hier prima terecht en aan verschillende functies snuffelen.